Jaloketti

Jaloketti kokoaa yhteen Jalotus ry:n arvot, tavoitteet, säännöt sekä yleiset toimintamallit.  Yhteinen mukava tekemisen meininki on jokaisen osallistujan vastuulla. Liittymällä Jalotus ry:n jäseneksi tai toimimalla Jalotuksella hyväksyt yhteiset tavoitteet sekä sitoudut toimimaan yhteisössä Jaloketin mukaisesti. Jos huomaat jonkun rikkovan Jalokettiä, puutu tilanteeseen tai ole yhteydessä työntekijään. Mikäli joku rikkoo Jalokettiä eikä pyynnöistä huolimatta korjaa toimintaansa, seurauksena on yhteisöstä erottaminen.

    1. Kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat, kunhan toimivat yhteisömme ohjeiden mukaan. Arvostamme jokaista, olet sitten osallistuja, vapaaehtoinen, harjoittelija työntekijä tai yrittäjä.

    2. Vaalimme positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Kartamme arvostelevaa kommunikointia. Olemme ystävällisiä, vaikka olisimme eri mieltä.

    3. Kunnioitamme toisen fyysistä ja psyykkistä tilaa. Emme koske toiseen ilman lupaa, ja pyydämme itsellemme tilaa tarvittaessa.

    4. Emme hyväksy rasismia, häirintää, syrjintää ja epäasiallista kohtelua. Emme oleta ulkonäon tai toiminnan perusteella asioita toisesta.

    5. Olemme armollisia itsellemme ja toisillemme. Emme odota täydellisyyttä, kaikki teemme virheitä ja opimme niistä yhdessä. Pyydämme anteeksi jos olemme tahallisesti tai tahattomasti loukanneet muita.

    6. Lähdemme rohkeasti mukaan tekemiseen ja kokeilemme. Jos emme ehdi tai halua, voimme rohkeasti ilmoittaa, että tällä kertaa ei onnistu. Keskitymme ongelmien sijaan ratkaisuihin, arvostamme pieniäkin tekoja ja tarjoamme tukea toisillemme.

    7. Kannamme ottamamme vastuun. Ilmoitamme nopeasti, mikäli emme pystykään hoitamaan ottamaamme tehtävää.

    8. Puemme kiitoksemme sanoiksi mahdollisimman usein. Kuka vaan voi julkisesti nimetä päivän/viikon/kuukauden Jalo-otuksen.

    9. Rakentava kriittinen palaute annetaan tuoreeltaan kahden kesken ja se kohdistuu toimintaan eikä persoonaan. Tarkempia ohjeita palautteen antamisesta laajemmassa Jaloketissä.

    10. Huolehdimme yhteisistä tiloista ja laitteista yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin omistamme. Emme mene ilman lupaa eläinten aitauksiin, Piilaaksoon, keittiöön tai toimistoon. Vierailijoiden käytössä on ulko-wc (talvella keittiön wc).

  • Jalotus kannustaa ja ohjaa toimintaan osallistuvia ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävään elämäntapaan. Huolehdimme luonnon, ihmisten ja itsemme hyvinvoinnista omista lähtökohdistamme käsin. Yhteinen mukava tekemisen meininki on jokaisen osallistujan vastuulla.

    Toimimme yhteisöllisesti ja muita kunnioittaen yhteisön ja ympäristön etu edellä. Yhteisömme on avoin kaikille, jotka toimivat yhteisömme ohjeiden mukaan. Korjaamme, lainaamme, kierrätämme, elämme resurssiviisaasti, hyödynnämme jo käytettyä (ainakin pyrimme parhaamme mukaan).

    Olemme kokeiluyhteisö

    • Kun on aika ideoida ja päättää jotain, käymme läpi seuraavan prosessin:

    • Kuuntelemme ja tutustumme asiaan. Mietimme: Miten se olisi mahdollista?

    • Tämän jälkeen siirrymme vaiheeseen: Onko se järkevää? Miksi se on järkevää? Viekö se meitä kohti tavoitteitamme?

    • Saammeko asian rahoitettua? Mitä muita resursseja se vaatii?

    • Tämän jälkeen olemme valmiita päättämään.

    Kun on aika toimia ja toteuttaa:

    • Arvostamme yhteisiä tiloja ja laitteita. Huolehdimme niistä yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin omistamme.

    • Kannamme ottamamme vastuun. Ilmoitamme nopeasti, mikäli emme pystykään hoitamaan ottamaamme tehtävää. Tämä ei ole paha asia, mutta asian hoitamatta jättäminen ilman kertomista on.

    • Lähdemme rohkeasti mukaan tekemiseen. Jos emme ehdi tai halua, voimme rohkeasti ilmoittaa, että tällä kertaa ei onnistu. Keskitymme ongelmien sijaan ratkaisuihin, arvostamme pieniäkin tekoja ja tarjoamme tukea toisillemme.

    • Kaikki kokeilut eivät mene putkeen. Suhtaudumme omaan ja muiden epäonnistumisiin suopeudella.

    • Kunnioitamme jokaisen panosta. Arvostamme jokaista, olet sitten osallistuja, vapaaehtoinen, harjoittelija työntekijä tai yrittäjä.

    • Emme mene ilman lupaa eläinten aitauksiin, Piilaaksoon, keittiöön tai toimistoon. Vierailijoiden käytössä on ulko-wc (talvella keittiön wc).

  • Palaute on muutoksen ja oppimisen olennainen osa, kriittisen palautteen antamatta jättäminen voi estää oppimisen.

    Uuden oppiminen vaatii kriittistä (korjaavaa) palautetta vanhoista ja virheellisistä toimintatavoista.

    Mutta miten tehdä se rakentavasti niin, ettei toiselta pääse itku?

    • Anna myönteistä ja kriittistä palautetta, mutta älä koskaan kielteistä

    • Myönteinen palaute kohdistuu ihmisen kykyihin, ominaisuuksiin, lahjoihin, persoonallisuuteen, luonteeseen ja onnistuneisiin tekemisiin.

    • Kriittinen palaute kohdistuu aistein havaittavaan käyttäytymiseen. Kielteinen palaute kohdistuu toisen persoonaan. Esimerkiksi: ”Olet laiska.”

    • Myönteinen palaute kannattaa antaa myös toisten kuullen.

    • Kriittinen palaute antaa toiselle mahdollisuuden ottaa entistä selkeämmin vastuuta omasta käyttäytymisestään.

    • Kriittisen eli korjaavan palautteen tavoitteena on oppiminen ja virheen korjautuminen. Jotta tämä myönteinen tavoite voisi toteutua, kannattaa korjaavan palautteen antamista harjoitella. Palautteen antaminen on taitolaji.

    Kriittistä palautetta antaessasi

    • Esitä palaute aina henkilölle, jolle se kuuluu – ei muille.

    • Esitä palaute aina kahden kesken. Ihminen kestää huonosti kritiikkiä omasta toiminnastaan toisten kuullen. Kritiikkiä ei anneta viestein ryhmissä tai kolmansien osapuolten kanssa.

    • Älä vertaa toisen käyttäytymistä muiden käyttäytymiseen.

    • Esitä palaute heti, kun siihen tarjoutuu sopiva tilaisuus. Mitä pidempi aika virheen tekemisestä on kulunut, sitä ongelmallisempaa se on ottaa esille.

    • Älä toista itseäsi antaessasi palautetta. Se, mikä on sanottu, on sanottu.

    • Anna palautetta vain sellaisesta, mihin toinen voi vaikuttaa.

    • Anna palaute vain yhdestä asiasta kerralla.

    • Älä pyydä anteeksi oikeutettua palautetta.

    • Vältä ironiaa ja sarkasmia.

    • Anna palautetta vain sellaisesta, jota voit aisteillasi havaita. Toisen tekemisestä, näkyvästä käyttäytymisestä tai sanomisista. Et näe esimerkiksi toisen motiiveja, ajatuksia ja arvoja.

    • Vältä sanoja ”aina” ja ”ei koskaan”. Sanat eivät kerro totuutta ja siksi loukkaavat palautteen saajaa.

    • Muista myös kiittää. Pyri aloittamaan ja lopettamaan korjaava palaute myönteisillä asioilla ja kiitoksilla.

    Vinkit palautteen antamisesta on poimittu täältä: https://www.hyvejohtajuus.fi/7839/palautteen-antamisen-ja-vastaanottamisen-opas/

  • Mikäli vastaan tulee epäkohta, syntyy konflikteja tai jokin muu yhteisön asia painaa mieltä, toimitaan asiallisesti ja ymmärtäväisellä asenteella.

    • Haasteista puhutaan suoraan asianomaisen kanssa kahden. Hyödynnetään yllä olevia vinkkejä kritiikin antamiseen.

    • Mikäli asiasta ei voi puhua suoraan asianomaisen kanssa, lähestytään sovittelijaa, joka tarvittaessa lähestyy hallitusta.

    • Hyödynnetään tarvittaessa NVC - Non Violent Communication - tapaa käsitellä konflikteja, tarvittaessa ulkopuolisen sovittelijan avulla.

    • Mikäli konflikteja ei saada ratkaistua, on hallituksella oikeus ottaa asia käsittelyyn ja kuulla konfliktin osapuolia. Asiaan käsittelyyn ottamisesta tulee olla hallituksen enemmistön päätös.

    • Hallituksella on oikeus asettaa konfliktitilanteiden ratkaisemiseksi sanktioita.

    • Sanktiot määritellään yhdessä kollektiivin kesken ennen Jalokettiin lisäämistä.

    • Kunnioitamme toisen fyysistä ja psyykkistä tilaa. Emme koske toiseen ilman lupaa, ja pyydämme itsellemme tilaa tarvittaessa.

    • Emme hyväksy rasismia, häirintää, syrjintää ja epäasiallista kohtelua. Emme oleta ulkonäon tai toiminnan perusteella asioita toisesta.

    • Olemme armollisia itsellemme ja toisillemme. Emme odota täydellisyyttä, kaikki teemme virheitä ja opimme niistä yhdessä.

    • Pyydämme anteeksi jos olemme tahallisesti tai tahattomasti loukanneet muita.

    • Jalotus ry pyrkii järjestämään mahdollisuuksien mukaan koulutuksia positiivisen ilmapiirin ja hyvinvoivan yhteisön ylläpitämiseksi. Esim. Non Violent Communication ja Three Principles.

  • Juhlimme omalla tavallamme sadonkorjuuta, pimeyden keskellä tarpomista, joulua, kevään ensimmäisiä merkkejä ja tietenkin kesää. Pidämme myös Jalo-otus-juhlia (ks. alla).

  • Kuka vaan meistä voi nimetä päivän/viikon/syyskauden/kevätkauden Jalo-otuksen. Jalo-otus on joku, joka on toiminut esimerkillisesti, edistänyt tavoitteitamme, kohdellut toisia erityisen hienosti tai kehittänyt toimintaa upeasti. Palkinto on antajan päätettävissä. Pääasia on, että Jalo-otus saa näkyvän kiitoksen.